Repeytyneistä partituurisivujen kulmista näkee, että kapellimestarilla on
ollut vahvat tunteet ja riehunta pelissä, kun sinfonian fortissimohuipennus
on lähestynyt; hän on tarttunut lehden alalaitaan vasemmalla kädellään ja
riuhtaissut. Kun samalla huitoo raivokkaasti puikolla, menee vasemman käden
kontrolli helposti, heh-heh…
Omistamaansa kallisarvoista partituuria (sitä kirjaa, josta kapellimestari
näkee kaikkien soitinryhmien stemmarivit päällekkäisinä) ei kukaan maestro revi.
Mutta moni kippari saa orkesterin nuotiston hankkimasta materiaalista
lainaksi siihen kuuluvan "partsikan", jollei omaa ole - tai editio on
kustantamosta riippuen orkesterilla aivan eri kuin kotoa löytyvä nuotti.
Saattaa vielä olla, että kapellimestarilla on itsellään vain taskupartituuri,
joka on liian pienikokoinen telineeltä näkyäkseen.
Voi siis olla, että keskeisestä teoksesta on orkesterin nuottikirjastossa
paljon käytetty, hyvinkin vanha materiaali, jossa niin soittajien kuin
kapellimestarin nuotit kärsivät jo iän mukanaan tuomasta hapertumisesta. Näin
ne kulmat sitten hajoavat. Onneksi nykyään on helppo valokopioida arat
materiaalit vahvalle paperille ja sitoa uudestaan, silloin ne eivät tuhoudu.
Hyvä yleisö, näette lavalla koko orkesterin. Jaamme sen mielessämme ryhmiin
soitinperheittäin, kutsuen niitä ammattikielellä sektioiksi; puut, vasket,
lyöjät ja jouset saavat usein seurakseen vielä lisäsoittimia, kuten harppu tai
orkesteripiano. Melkein jokaisessa konsertissa tämän kokonaisuuden eteen tulee
konserttiin solisti. Koneistoa, johon saattaa kuulua kuorokin, johtaa
kapellimestari. Aparaatti on näet liian iso (ja monta mieltä keskenään), että
se voisi sujuvasti suoriutua "isommasta" musiikista vaikkapa nokkaviulistin
eli konserttimestarin ohjaamana. Vasen laita ei kuule oikeaa riittävästi, eikä
rytminen yhteissoitto onnistu etäisyyksien kasvaessa.
Kapellimestari ei "soita" mitään, lyöpä vain reikiä ilmaan. Parhaat maestrot
valmentavat orkesterin hyvin ja muistuttelevat sitten konsertissa kaikesta
sovitusta, kevyesti tarpeellisin merkein luotsaten. Toiset haluavat kovasti
esiintyä itse. "Ennen ilmennettiin soitettavaa musiikkia", kertoo professori
Tuomas Haapanen, joka soitti Radion Sinfoniaorkesterin ykkösviulistina
vuosikymmenet sitten; "nyt halutaan ilmentää omia tunteita…"
Itselleni huumaavimmat hetket ovat usein sävellyksen hiljaisimmissa kohdissa,
joissa iso orkesteri hyrrää tai humisee. Yhtenä sieluna se aistii musiikin
seuraavaan taitteeseen siirtymisen kypsää hetkeä. Onnellinen on se
kapellimestari, joka antaa asiain tapahtua luontevalla painollaan,
telepaattista vaistoansa käyttäen.
Atso Almila
Onpa innostava teksti! Kirjastolaista viehättää materiaalintuntu, mutta kyllä alkaa myös poltella päästä hyvään konserttiin.
VastaaPoista